הגיל השלישי מביא עמו שינויים, הזדמנויות ואתגרים. בעוד שרבים מצפים בכיליון עיניים לפנאי, ולזמן איכות עם המשפחה והחברים, ישנם גם חששות לגבי הבריאות הפיזית והמנטלית.

הגיל השלישי מביא עמו שינויים רבים, הזדמנויות חדשות ואתגרים ייחודיים. בעוד שרבים מצפים בכיליון עיניים לפנאי, לחופש ולזמן איכות עם המשפחה והחברים, ישנם גם חששות לגבי הבריאות הפיזית והדרך בה תתבטא פעילות מנטלית.

המאמר הבא יתמקד בחמישה תחומי מפתח שבהם כל אחד יכול לפעול כדי לקדם בריאות מוחית בגיל השלישי: ספורט בגיל השלישי, אימון מוחי למבוגרים, תזונה בריאה בגיל השלישי, שינה איכותית, וטיפוח קשרים חברתיים.

בעזרת טיפים מעשיים, נספק לכם כלים יעילים ליישום אורח חיים התומך בשמירה על בריאות מוחית בגיל השלישי. 

החשיבות של פעילות גופנית

אחת הדרכים היעילות ביותר לתמוך בתפקוד קוגניטיבי בגיל השלישי, היא באמצעות פעילות גופנית סדירה. ספורט בגיל השלישי מציע מבחר יתרונות שיכולים לעזור לקשישים להישאר חדים וזריזים נפשית.

ראשית, פעילות גופנית מגבירה את זרימת הדם למוח, החיונית לאספקת חמצן וחומרים מזינים התומכים בתפקוד המוח. זרימת דם משופרת זו יכולה להוביל לצמיחה של תאי מוח חדשים, במיוחד באזור במוח החיוני לזיכרון וללמידה.

יתרה מכך, פעילות גופנית מעוררת שחרור של כימיקלים במוח המשפיעים על בריאות תאי המוח, צמיחת כלי דם חדשים במוח, ואפילו שפע והישרדות של תאי מוח חדשים.

יתר על כן, הוכח כי פעילות גופנית סדירה מגבירה את רמות הגורם הנוירוטרופי (BDNF) – חלבון הממלא תפקיד קריטי בלמידה, בזיכרון ובשמירה על הפלסטיות המוחית. כלומר, ספורט בגיל השלישי משפיע על היכולת של המוח להשתנות, להסתגל וללמוד מידע חדש.

עיסוק בפעילות גופנית במהלך הגיל השלישי יכול גם לסייע בהיבט של מניעת אלצהיימר ופרקינסון ולהפחית את הסיכון להם. פעילות גופנית סדירה מסייעת בהפחתת דלקות, בהורדת הסיכון למחלות כרוניות שעלולות להשפיע על המוח ולהפחתת רמות הלחץ, שעלולות להשפיע לרעה על בריאות המוח.

בנוסף, ספורט בגיל השלישי תורם גם לשיפור הבריאות הנפשית, שיפור מצב הרוח והפחתת תחושות חרדה ודיכאון.

ספורט בגיל השלישי

אימון מוחי למבוגרים

פעילות מנטלית בגיל השלישי חיונית לשמירה ושיפור בריאות המוח. אימון מוחי מאתגר את המוח, שומר על פעילותו ומקדם גמישות קוגניטיבית, החיונית ללימוד מיומנויות חדשות ולהסתגלות למצבים חדשים. בנוסף, אימון מוחי בריא לטווח הארוך ויכול לסייע בתחום של מניעת אלצהיימר.

איזה סוגים של אימון מוחי מומלצים?

קריאה מעוררת דמיון וכישורי הבנה, תוך שיפור אוצר המילים והידע. תהליך פענוח הסמלים כדי להפיק משמעות (קריאה) מפעיל אזורים מרובים במוח, כולל אלו האחראים על ראייה, שפה ולמידה אסוציאטיבית וכך מטפח קישוריות עצבית.

משחקי חשיבה לגיל השלישי, גם הם מומלצים. הם נועדו לשפר תפקודי מוח ספציפיים כגון זיכרון, קשב וכישורי פתרון בעיות. רבים מהמשחקים הללו מבוססים על רמות קושי הולכות ועולות, ומבטיחים שהמוח ימשיך להיות מאותגר.

גם פתרון חידות, כולל תשבצים וסודוקו, היא דרך מצוינת לעורר את המוח. פעילויות אלו מאתגרות את כישורי פתרון הבעיות והניתוח של המוח, תורמות לשיפור הזיכרון והמיקוד ומספקות תחושת הישג וסיפוק.

עוד אימון מוחי מומלץ הוא למידת תחום חדש. למידה כזו כרוכה בתרגול מנטלי מקיף, המשלב כמה חלקים במוח וכמה מיומנויות במקביל.

תזונה בגיל השלישי

תזונה בריאה בגיל השלישי

תזונה נכונה בגיל השלישי היא אחד המפתחות לשמירה על בריאות המוח ותפקודו התקין. המוח זקוק למגוון רחב של חומרים מזינים חיוניים על מנת לתפקד ברמה מיטבית וניתן לספק לו את כל אלה באמצעות תפריט עשיר ומגוון.

פירות וירקות הם מקור מצוין לוויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון. נוגדי החמצון, כמו ויטמין C, ויטמין E, בטא-קרוטן ועוד, עוזרים להגן על תאי המוח מפני נזקי חמצון ודלקות. ירקות עליים ירוקים כמו תרד, קייל וברוקולי, עשירים במיוחד בחומרים מזינים התומכים בבריאות המוח. פירות עם רמות גבוהות של נוגדי חמצון כוללים פירות יער, אוכמניות, תותים ודובדבנים.

דגנים מלאים כמו קינואה, אורז מלא, שיבולת שועל וכוסמת מסייעים בשימור רמות גבוהות של פעילות מנטלית. הם עשירים בוויטמינים מקבוצה B, כמו B6, B12 וחומצה פולית, התומכים בזיכרון ובתפקודים קוגניטיביים. סיבים תזונתיים בדגנים מלאים עוזרים גם הם לשמור על רמות סוכר יציבות בדם, מה שחשוב לתפקוד מיטבי של המוח.

עוד תזונה טובה במהלך הגיל השלישי היא כזו המבוססת על חלבונים רזים, כמו עוף, הודו, ביצים וקטניות, המספקים חומצות אמינו חיוניות הדרושות לבניית וחידוש רקמות המוח. חומצות אמינו מסוימות, משמשות גם ליצירת מוליכים עצביים, כמו סרוטונין ודופמין, המווסתים מצב רוח, שינה וערות.

לדגים שמנים כמו סלמון, טונה, סרדינים ואנשובי יש תפקיד חשוב בהיבט של תזונה בריאה בגיל השלישי. הם מכילים רמות גבוהות של חומצות שומן מסוג אומגה-3, EPA ו-DHA, החיוניות לפעילות תקינה של קרומי תאי העצב. צריכה מספקת של אומגה-3 נמצאה כמסייעת בהאטת ההידרדרות הקוגניטיבית הקשורה בגיל ובהפחתת הסיכון למחלות ניווניות של המוח כמו אלצהיימר.

החשיבות של שינה איכותית

שינה מספקת היא אחד הגורמים החשובים ביותר לשמירה על בריאות מוחית בגיל השלישי. במהלך השינה, המוח עובר סדרה של תהליכים חיוניים המאפשרים לו לעבד, לאחסן ולגבש מחדש את המידע שנצבר במהלך שעות הערות. חוסר שינה או שינה לא איכותית לאורך זמן ובמיוחד במהלך הגיל השלישי, עלולים להוביל להפרעות קוגניטיביות, ירידה בזיכרון ובקשב, ואף לנזקים בלתי הפיכים ברקמת המוח.

בגיל השלישי, חשיבות השינה לבריאות המוח מקבלת משנה תוקף. בשלב שנת REM, המוח ממשיך לעבד חוויות רגשיות, לחזק זיכרונות חשובים וללמוד דברים חדשים, גם בגילים מבוגרים.

שימור יכולת הלמידה וההסתגלות המוחית הוא גורם מפתח בשמירה על עצמאות תפקודית ואיכות חיים גבוהה בזקנה. שינה איכותית מאפשרת למוח לבצע "תחזוקה" שוטפת, לתקן נזקים מצטברים ולשמור על רשתות עצביות החיוניות להתמצאות, לזיכרון ולחשיבה צלולה.

בשנות הזקנה, איכות השינה עלולה להיפגע עקב שינויים פיזיולוגיים, תופעות כמו נדודי שינה, והפרעות שינה נלוות למחלות או לטיפולים תרופתיים.

שינה לקויה בקרב מבוגרים מהווה גורם סיכון להידרדרות קוגניטיבית מהירה יחסית, לבעיות זיכרון, לירידה בתפקודי קשב וביצועים ואף למחלות ניווניות של המוח. לעומת זאת, מבוגרים השומרים על איכות שינה גבוהה נוטים להפגין יכולות שכליות טובות יותר מבני גילם, כושר למידה משמעותי, וסיכון נמוך יותר לפתח דמנציה. בנוסף, שינה איכותית תומכת בבריאות הגופנית והנפשית הכללית, מחזקת את מערכת החיסון ומפחיתה דלקות כרוניות העלולות לפגוע ברקמות המוח.

3 טיפים לשיפור איכות השינה

1. יצירת סביבת שינה אופטימלית

במהלך הגיל השלישי, רגישות לתנאי הסביבה בזמן השינה הופכת משמעותית יותר. לכן חשוב ליצור סביבת שינה מיטבית התומכת במנוחה עמוקה ורציפה.

ראשית, יש להחשיך את החדר, שכן עם הגיל מופיעים לעתים שינויים במקצב הביולוגי והרגישות לאור עולה, מה שעלול לשבש את השעון הפנימי.

בנוסף, מומלץ לשמור על טמפרטורה נעימה ומעט קרירה בחדר, שכן ויסות חום הגוף נוטה להיחלש במהלך הגיל השלישי.

שימוש בכריות ובמזרנים המעניקים תמיכה ויציבה אורתופדית מתאימה הופך קריטי אף הוא, עקב השינויים בצפיפות העצם, בגמישות המפרקים ובמערכת השרירים בגיל המבוגר.

לבסוף, חשוב שישרור בחדר שקט מרבי או לחילופין רעש לבן או רעשי רקע מונוטוניים ונעימים ולמזער הפרעות סביבתיות ככל הניתן.

2. פיתוח שגרת שינה עקבית

בגיל המבוגר, שמירה על שגרת שינה סדירה הופכת לאתגר, בין השאר עקב ירידה בתפקוד המערכת הצירקדית המפקחת על המקצב היממתי. פגיעה בתפקוד של מערכת זו נמצא קשור להופעתן של תופעות ומחלות רבות וביניהן פרקינסון.

כדי לסנכרן את "השעון הפנימי" ולחזק את האיתותים הסביבתיים התומכים בערנות ובישנוניות בזמנים הרצויים, חשוב שמבוגרים יאמצו שגרה של שעות שינה והשכמה קבועות, גם בסופי שבוע. טקס של "הכנה לשינה" יכול אף הוא לסייע למוח להבין שהגיע הזמן לנוח, ועשוי לכלול פעילויות מרגיעות כמו אמבטיה חמה, קריאה קלה, מדיטציה או תרגילי נשימה. יש להימנע מפעילויות מעוררות כמו אימונים אינטנסיביים או שימוש במכשירים אלקטרוניים סמוך לשינה, במיוחד לאור העובדה שמבוגרים רגישים יותר לאור הכחול הנפלט ממסכים ולהשפעתו על מחזור השינה-ערות.

3. שמירה על תזונה נכונה בגיל השלישי

תזונה בריאה בגיל השלישי משפיעה איכות השינה והתפקוד המוחי. צריכה של קפאין, אלכוהול ומזון כבד ושומני סמוך לשינה עלולה לגרום לקשיי נשימה, ריפלוקס ואי נוחות, העשויים להפריע למנוחת הלילה. לעומת זאת, פיזור הארוחות והקלת התפריט בשעות הערב עשויים להקל.

ספורט בגיל השלישי הוא בעל השפעה מיטיבה על השינה, אך רצוי להימנע מאימונים מאומצים בסמוך לשעת השינה. התמודדות עם מצבי לחץ וחרדה נפוצים בזקנה חשובה אף היא לשיפור איכות המנוחה וכדאי לשקול לאמץ טכניקות הרפיה יעילות כדוגמת מיינדפולנס או דמיון מודרך.

שמירה על קשרים חברתיים

קשרים חברתיים חזקים ומשמעותיים הם מרכיב חיוני בשמירה על בריאות המוח בגיל השלישי. עם הפרישה מהעבודה והתמודדות עם אתגרים בריאותיים וחברתיים חדשים, חיבור למעגלי תמיכה חברתיים או סביבה תומכת וחברתית (דיור מוגן) הופך לקריטי עבור איכות החיים הפיזית והנפשית של מבוגרים.

מערכות יחסים בין-אישיות מעניקות תחושת שייכות וביטחון רגשי, המסייעים בהפחתת רמות הלחץ והבדידות.

אינטראקציות חברתיות סדירות עם בני משפחה, חברים ושכנים מעודדות את המוח להישאר פעיל ומעורב, דרך שיחות, משחקים משותפים או פעילויות פנאי מאתגרות. שמירה על רשת חברתית מגוונת מספקת הזדמנויות ללמידה, חשיפה לרעיונות חדשים, פעילות מנטלית ושיתוף ידע וניסיון חיים – כל אלה תורמים לגמישות המוחית.

במקביל, קשישים צריכים ליצור ולשמר יחסים בין-דוריים משמעותיים, עם ילדים, נכדים וצעירים בקהילה. קשרים אלה במהלך הגיל השלישי מאפשרים העברת ערכים ומורשת ומעניקים תחושת משמעות ותכלית.

כמו כן, מומלץ להירשם לחוגים של ספורט בגיל השלישי או אימון מוחי למבוגרים, להצטרף לקבוצות או למועדונים המותאמים לגיל ולתחומי העניין, שכן פעילויות פנאי משותפות הם מקור מצוין לטיפוח קשרים חדשים עם בני אותו גיל.

הזמינות של רשת ביטחון סוציאלית רחבה היא גורם חיוני לחיים בריאים ומלאי משמעות בזקנה. אנשים מבוגרים ששומרים על מעורבות חברתית מתמשכת נוטים לשמור על תחושת ערך עצמי גבוהה, על אופטימיות ועל יכולות קוגניטיביות טובות לאורך זמן.

יחסים בין-אישיים איכותיים הם אסטרטגיה חשובה בטיפוח חוסן נפשי, ביטחון רגשי ומוח בריא ומתפקד בגיל השלישי.

חיי חברה בגיל השלישי

לסיכום, בריאות מוחית בגיל השלישית אפשרית, אך חשוב להקדיש לה תשומת לב

שמירה על בריאות מוחית בגיל השלישי היא יעד בר-השגה, הדורש מודעות, עקביות ונכונות לאמץ הרגלים בריאים. התחומים המרכזיים: ספורט בגיל השלישי, פעילות מנטלית, אימון מוחי, תזונה בריאה בגיל השלישי, שינה איכותית וטיפוח קשרים חברתיים – יוצרים יחד מתכון מנצח לחיזוק החוסן המוחי ולשיפור התפקוד הקוגניטיבי, תחושת העצמאות, החוסן והאושר.

חשוב לזכור כי מעולם לא מאוחר מדי להתחיל במסע לקראת בריאות מוחית טובה יותר. יחד עם זאת, יש להתייעץ עם רופא המשפחה לפני ביצוע שינויים משמעותיים באורח החיים, במיוחד בכל הנוגע לתזונה ולפעילות גופנית.