מספר טיפים חשובים לצליחת ימי החורף הקרים

לקראת הימים הקרים להלן כמה טיפים חשובים לצליחת ימי החורף הקרים בבריאות שלמה, במיוחד בגיל השלישי
לצערנו במהלך ימי החורף הסוערים אנו רגישים יותר וחשופים למחלות חורף כגון שפעת, הצטננות, דלקות אוזניים, גרון ואפילו דלקת ריאות. רגישות זו אף עולה באחוזים רבים בקרב האוכלוסייה המבוגרת, שכן מערכת החיסון בגיל המבוגר לרוב חלשה יותר והיכולת לעמוד בפני אתגרי מזג האוויר, מחלות וזיהומים נפגעת. חשוב לזכור כי מחלה קלה כגון שפעת עלולה לגרום לתוצאות קשות ואף לקריסת מערכות, אדם מבוגר הלוקה בשפעת עלול להגיע למצב של הפסקת נשימה. דלקת בדרכי השתן שלא מטופלת נכון ובזמן עלולה לגרום להסתבכות באי ספיקת כליות קשה ובלתי הפיכה.

אוכלוסיית הגיל המבוגר רגישה יותר לשינויים בטמפרטורות, גם במצבים של ימי שמש עם טמפרטורות יחסית רגילות לעונה ואף יותר מכך, עלול המבוגר לסבול מהתקררות, מפאת רגישות יתר לכל ירידה בטמפרטורה. כל מבוגר מעל גיל 75 נכלל בקבוצת סיכון להתקררות. במצבים של התקררות יתר או היפותרמיה (כשחום הגוף מגיע לפחות מ-35 מעלות), קשישים עלולים להגיע למצב של סכנת חיים מאחר ואיברים פנימיים נפגעים והקושי לרפאם גדול יותר. כמו כן במקרים רבים בהם סובל מבוגר ממחלה זיהומית המובילה לירידה דרסטית בטמפרטורת הגוף ובכך במערכות אחרות בגוף. הקושי להחזיר חום גוף למצב אופטימאלי גדול יותר בקרב אוכלוסיית הגיל המבוגר.

מי נכלל בקבוצות הסיכון להידרדרות במצב הרפואי עקב התקררות?
מבוגרים הסובלים ממחלות לב, ריאות, כלי דם, סוכרת, מחלות קשורות לבלוטת התריס. כמו כן, אנשים בעלי מבנה גוף רזה או אשר סובלים מתת תזונה, חולים המרותקים למיטה, או לכסא, אנשים הסובלים מירידה קוגניטיבית וחולים פסיכיאטריים.
ניתן לאזן את הגוף מרגישות יתר לקור על ידי תרופות כגון תרופות אנטי דיכאוניות, תרופות הרגעה ותרופות לשינה.

הדרך למנוע התקררות יתר והידבקות במחלות חורף:
בראש ובראשונה חשוב ביותר להגיע לקופת החולים ולהתחסן נגד שפעת. מחקרים סטטיסטיים הוכיחו כי בכוחו של חיסון נגד שפעת למנוע סיבוכים של השפעת כגון: דלקת ריאות, ברונכיטיס, דלקות גרון חריפות וכדומה.

מניעת מחלות חורף בגיל השלישי
כל מבוגר מעל גיל 75 נכלל בקבוצת סיכון להתקררות

אנשים רגועים חולים פחות. על כן מומלץ לשמור על אורח חיים רגוע ללא לחצים מיותרים. תרבות האינסטנט מכניסה את רובנו לחיי יום יום לחוצים ומלאי סטרס, אותם מצבי לחץ מחלישים את מערכת החיסון בגוף ובכך מנטרלים את היכולת של הגוף למנוע הידבקות בווירוסים והתקררויות.

הקפידו ושימרו על היגיינה: לשטוף ידיים בעת הצורך או להשתמש באלקו-ג’ל למניעת מחלות זיהומיות.

הקפידו על תזונה בריאה ונכונה: חשוב לצרוך אוכל חם ושתייה חמה, פחות כריכים וסלטים. אוכל חם שומר על טמפרטורת הגוף התקינה בחורף. מומלץ לצרוך כמה שפחות אלכוהול וכן לא להגזים עם שתיית קפה ותה המכילים קפאין שכן שני אלה מעלים את הסיכון להיפותרמיה (טמפרטורת הגוף הנמוכה).

הקפידו על שתיית מים מספקת. אין כמות מוגדרת מראש והדרך הטובה ביותר לגלות את הכמות היא לבחון את צבע השתן, אם הוא בהיר סימן שאתם בסדר.

מומלץ להקפיד ולשמור על טמפרטורה קבועה בחדר של כ-20 מעלות ולא פחות. כדאי לדאוג למד חום בבית. זכרו כי מוצרי החימום כגון תנור או מפזר חום עלולים לייבש את האוויר, ולכן מומלץ להשתמש במכשיר אדים, שכן אוויר חם ויבש יכול לגרום להתייבשות. הקפידו לאוורר את הבית באופן תדיר.

מומלץ לעקוב אחרי תחזית מזג האוויר ולהתלבש בהתאם. הכי טוב בכמה שכבות. כך נוכל להסיר שכבה במקרה שנרגיש שחם לנו מדי וזה בריא ובטוח יותר מאשר לסבול מהקור. אל תתביישו להתלבש איך שנוח לכם, אם צריך לשים גם כפפות וכובע – עשו זאת.

חשוב להקפיד ולהתמיד בפעילות גופנית לאורך כל השנה לפחות שלוש פעמים בשבוע. גם אם אתם נמצאים בבית, תשתדלו לזוז (ללכת, לנוע). התנועה בעצמה משפרת את מחזור הדם ותורמת לתחושה חמימה ונעימה. זה נכון לגבי כל פעילות גופנית אותה אתם אוהבים לבצע. התמדה ביוגה יכולה לסייע לכאבי מפרקים.

מאת: ד”ר נחמה מונסטרסקי, מנהלת מערך הגריאטריה בבית החולים השיקומי בית בלב בת ים.